Rujul roșu, o istorie a libertății

Rujul roșu este ca rochia neagră, ca o jachetă nergră sau ca pantofii stiletto, merge cu orice și nu va fi niciodată demodat. Este clasic și elegant și poate fi purtat de orice femeie. Rujul roșu este un simbol al feminității și al puterii.

Dintotdeauna femeile au simțit nevoia să se decoreze. Istoricii au descoperit prima reprezentare a rujului roșu pe un pergament egiptean. Era făcut din praf de pietre prețioase și grăsime. Cleopatra purta rujul făcut din furnici și gandaci striviți.

În secolul 16 procesul de fabricare a rujului era mai sigur. Un amsetec de plante și ceară de albine asigurau contrastul pentru fețele palide ale nobilimii.

Secolul următor încurajarea înfrumusețării cu ajutorul cosmeticelor a fost interzisă în Anglia, putând fi invocată ca motiv de divorț. În Franța însă, nobilimea era încurajată să folosească rujul, ca simbol al statusului, fața goală denotând sărăcia.

La sfârșitul secolului al XIX-lea, Regina Victoria a declarat că rujul roșu este nepoliticos, astfel fiind evitat de majoritatea femeilor. Însă actrițele încălcau această normă, cu riscul de a fi stigmatizate de societate. În același timp, în SUA se făcea reclamă la primul ruj roșu pe bază de carmin în catalogul Sears Roebuck.

La începutul secolului al XX-lea rujul roșu a devenit din nou popular, odată cu introducerea pe piață a rujului în tub care se înșurubează. Astfel, putea fi purtat în geantă și împrospătat. După ce tubul de ruj pe care îl cunoaștem și noi a fost pantentat, companiile mari precum Chanel, Elizabeth Arden și Max Factor au început să le producă.

Iar femeile au devenit mai îndrăznețe. Dacă revoluția sexuală are ca urmare apariția fustei mini, atunci revoluția feministă are același proces de cauzalitate asupra rujului roșu și percepția societății asupra acestuia. La prea bine cunoscutul marș pentru pentru drepturi egale de vot din New York al sufragettelor, acestea purtau ruj roșu.

Astfel societatea a înțeles rujul ca o modalitate de exprimare și de punere în evidență a unor calități deja existente. „Be the most beautiful” și „Be the most beautiful you can be” au fost sloganurile rujurilor comercializate atunci.

Odată cu apariția simbolurilor feminității ca Marilyn Monroe, Rita Hayworth, Ava Gardner si Elizabeth Taylor popularitatea rujului rosu a crescut. Alaturi de aparitia companiilor de cosmetice care vindeau acasa si a introducerii cataloagelor de cosmetice, popularitatea rujului rosu a trecut de la un ruj care exprima clasa sociala la unul de fiecare zi.

Un alt icon care a popularizat aceasta culoare de ruj, punând accentul pe feminitate si rebeliune este Madonna care a purtat aceasi nuanta de ruj rosu pe tot parcursul turneului „Like a virgin”.

În zilele noastre rujul rosu nu a ramas decât o expresie a fumusetii si a feminitatii. Însa istoria lui ne învata un lucru pe care de multe ori în trecem cu vederea: rujul rosu este reprezentativ pentru femeile puternice, care vor sa schimbe lumea.

adminx

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *